
Monica Renstig
|
Kvinnor i börsbolagens ledningsgrupper, 1990-2011
|
1990 |
2001 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2011 |
Andel kvinnor i företagsledningar |
2,7 % |
10,6 % |
10,94 % |
11,7 % |
12,3 % |
12,4 % |
13,5 % |
14,5 % |
16 % |
Andel företag med kvinnor i företagsledningar |
10 % |
42 % |
46,5 % |
55 % |
55 % |
67 % |
48 % |
57 % |
62 % |
Andel kvinnor i företagsledning på maktposition |
30 % |
63 % |
52 % |
54 % |
75,3 % |
75% |
- |
- |
- |
Totalt antal företag |
168 |
250 |
271 |
267 |
271 |
276 |
275 |
253 |
250 |
Motsvarar andel av alla börsföretag |
67 % |
90 % |
97 % |
99 % |
100 % |
100 % |
100 % |
100 % |
100 % |
Källa: Women´s Business Research Institute, Wombri
Vi har följt denna utveckling under ett antal år sedan 1990. De börsnoterade företagen har självfallet skiftat under årens lopp, dock kan noteras att andelen kvinnor i företagsledningarna stadigt ökat år från år, fast från en väldigt låg nivå och i låg takt. Årets siffra, som bygger på en genomgång av samtliga 250 börsföretags* årsredovisningar för år 2011 visar att andelen kvinnor nu är 16 procent**. En uppgång med 1,5 procentenheter sedan den senaste totala räkningen som gjordes tre år tidigare (årsredovisningarna från 2008).
De största börsnoterade företagen är bäst på flest andel kvinnor i företagsledningarna, 18,1 procent i gensnitt, de allra minsta når ungefär snittet för hela listan, 15,9 procent, medan de medelstora börsbolagen bara har i genomsnitt 14,3 procent kvinnor i sina företagsledningar.
*Noterade på OMXbörsen 31 dec 2011 och fortfarande noterade i augusti 2012. Uppdelade i listorna stora, medelstora och små bolag.
**Som jämförelse kan nämnas att andelen kvinnor i börsföretagens styrelser sedan början av 2000-talet ökat från drygt 6 procent till 23,6 procent, sannolikt beroende på det politiska tryck som funnits och finns i denna fråga.
Företagen med högst andel kvinnor i företagsledningen 2011
I procent, uppgifterna avser årsredovisningen 2011. Vi redovisar här bolag högre än 35 % andel
Företag |
Andel kvinnor % |
Atrium Ljungberg |
72 % |
KappAhl |
63 % |
Artimplant |
60 % |
Venue Retail |
60 % |
Allenex |
57 % |
Odd Molly |
57 % |
Poolia |
56 % |
RnB Retails and Brands |
55 % |
Diamyd med |
50 % |
A-com |
50 % |
East Capital Explorer AB |
50 % |
Swedbank |
40 % |
Investor |
40 % |
Concordia-Maritime |
40 % |
Doro |
40 % |
Intellecta |
40 % |
Karo Bio |
40 % |
Transatlantic B |
40 % |
Swedish Orphan B |
39 % |
Medivir |
38 % |
Saab |
36 % |
Hennes och Mauritz |
35 % |
Källa: Women´s Business Research Institute, Wombri
Företagen med högst andel kvinnor i företagsledningen 2006
Företag |
Andel kvinnor % |
KappAhl |
71 % |
Wedins |
50 % |
Q-Med |
50 % |
Poolia |
50 % |
Uniflex |
44 % |
Lindex |
43 % |
Orexo |
43 % |
RnB Retails and
Brands |
40 % |
Wihlborgs |
40 % |
A-com |
40 % |
Ticket |
40 % |
Nordnet |
38 % |
Ljungberggruppen |
38 % |
Daydream |
38 % |
Hennes & Mauritz |
36 % |
Westergyllen |
33 % |
Cashguard |
33 % |
Biophausia |
33 % |
Tripep |
33 % |
Artimplant |
33 % |
FSB
Föreningssparbanken |
33 % |
Ledstiernan |
33 % |
Novestra |
33 % |
Avanza |
33 % |
Heba Fastighets AB |
33 % |
MSC Konsult |
33 % |
MultiQ International |
33 % |
AudioDev |
33 % |
Eniro |
33 % |
Wise Group |
33 % |
Källa: Women´s Business Research Institute, Wombri
Företagen som ökat andelen kvinnor i företagsledningen
mest åren 2003–2006
Företag |
Andel kvinnor i företagsledning % |
Ökningstakt 2003–2006 % |
RnB Retail and Brands |
40 % |
220 % |
Ljungberggruppen |
38 % |
163 % |
NCC |
23 % |
154 % |
Artimplant |
33 % |
133 % |
Trelleborg |
17 % |
117 % |
SKF |
17 % |
117 % |
Observer |
30 % |
110 % |
Wihlborgs |
40 % |
100 % |
Avanza |
33 % |
100 % |
MultiQ |
33 % |
100 % |
JM |
18 % |
82 % |
Cloetta Fazer |
20 % |
80 % |
Castellum |
20 % |
80 % |
SHB |
19 % |
73 % |
Tieto Enator |
14 % |
71 % |
Källa: Women´s Business Research Institute, Wombri
Andel kvinnor i företagsledningarna fördelat på bransch
Bransch |
2001 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
Medicinsk teknik |
9,7 % |
2,9 % |
11,1 % |
26,6 % |
23,1 % |
Media |
26,7 % |
22,7 % |
22,2 % |
26,9 % |
22,4 % |
Bioteknik |
13,5 % |
18,3 % |
14,1 % |
16,4 % |
18,5 % |
Bank |
13,5 % |
12,1 % |
11,9 % |
15,5 % |
17,9 % |
Vård |
20,8 % |
14,4 % |
20,6 % |
26,7 % |
16,7 % |
Konsumentvaror |
12,7 % |
14,5 % |
12,0 % |
13,7 % |
15,8 % |
Övriga finansbolag |
- |
19,6 % |
13,6 % |
15,6 % |
15,7 % |
Hårdvaruföretag |
8,3 % |
11,1 % |
12,0 % |
12,0 % |
15,4 % |
Transport |
11,1 % |
12,5 % |
18,2 % |
19,0 % |
14,8 % |
Fastigheter |
13,2 % |
21,4 % |
15,8 % |
14,5 % |
14,8 % |
Tryckerier |
10,3 % |
20,7 % |
20,0 % |
13,9 % |
14,3 % |
Tjänster |
- |
19,8 % |
13,8 % |
14,9 % |
13,9 % |
Konglomerat |
- |
2,3 % |
4,3 % |
5,6 % |
13,3 % |
IT-konsulter |
11,1 % |
8,8 % |
13,2 % |
11,7 % |
11,4 % |
Industrikonsulter |
- |
3,7 % |
15,2 % |
14,6 % |
11,1 % |
Programvaruföretag |
9,7 % |
12,2 % |
7,8 % |
7,8 % |
11,1 % |
Bygg |
7,8 % |
5,5 % |
9,5 % |
7,2 % |
10,4 % |
Övriga industribolag |
- |
8,5 % |
8,5 % |
9,6 % |
10,0 % |
Underleverantör IT |
- |
0 % |
15,9 % |
10,3 % |
9,2 % |
Fordon |
4,3 % |
4,1 % |
6,0 % |
7,3 % |
8,3 % |
Läkemedel |
11,1 % |
10,0 % |
9,4 % |
7,4 % |
7,7 % |
Råvarubranschen |
4,4 % |
6,3 % |
6,1 % |
8,6 % |
7,6 % |
Finansiell förvaltning |
13,3 % |
8,6 % |
12,8 % |
12,5 % |
7,3 % |
Teleoperatörer |
15,4 % |
12,8 % |
15,4 % |
9,4 % |
7,1 % |
Telekom |
2,9 % |
10,9 % |
11,1 % |
9,7 % |
5,5 % |
Grossist |
- |
2,1 % |
2,6 % |
5,3 % |
2,5 % |
Källa: Women´s Business Research Institute, Wombri
|
Wombriaktiviteter
Toppmöte i London
Monica Renstig på Women’s Business Research Institute ingick i den
svenska regeringsdelegationen på UK Summit i London i januari. Mötet var ett
samarrangemang mellan de nordiska och baltiska länderna med Storbritannien
som värd. Varje lands delegation bestod av mellan åtta och tolv personer och
leddes av respektive lands premiärminister, där syftet var att vitalisera
debatten genom att bjuda in andra personer än traditionellt att ingå i
delegationen. Mötet inleddes med cocktail på 10 Downing Street tillsammans
med alla ministrarna och delegaterna. Nästa dag bestod av 45 olika
seminarier indelade i tre olika block. Ett av dessa block var Gender, Family
and Jobs. Monica Renstig berättade om den svenska modellen och de lärdomar
vi kan dra av denna .
Här finns PP-bilder från presentationen och
Kommentarerna, talet Monica Renstig höll.What are the lessons that could be learned from Sweden?
Den 5 ferbruari publicerade Svenska Dagbladet en intervju med Monica Renstig om vad hon talade om i London. Läs intervjun här
________________________
Bra böcker om karriären. Utvalda av Wombri.
Böcker på engelska - beställ dem direkt från cdon.com
Nice girls don´t get the corner office - Unconscious Mistakes Women Make that sabotage their careers.Ler du för mycket? Ber du om tillåtelse? Fil.dr Lois Frankel lär dig undvika de vanligaste misstagen.
I could do anything - if I only knew what it was- Bestsellerförfattaren Barbara Sher lär dig upptäcka vad du helst vill arbeta med och göra. Och hur du tar dig dit!
How to say it - for Women - Communication with confidence and power using the language of sucess. Professor Phyllis Mindell lär dig kommunicera med kraft på arbetsplatsen.
I Don´t know what i want, but I know it´s not this -Mer än 75 % är missnöjda med sitt jobb. Karriärcoachen Julie Jansen lär dig via fylleri-övningar hitta yrket som passar dig.
Why good girl dont get ahead - But gusty girls do - 9 secrets every women must know. Redaktör Kate White berättar hur du slutar vara duktig flicka och får fart på karriären.
|